1) Verwijzing naar het leerplan:
- Naam leerplan: Islamonderwijs Vlaanderen: het ontwerp-leerplan secundair onderwijs
- Hyperlink leerplan: http://www.centrumislamonderwijs.be/images/leerplan%20so%20in%20ontwerp.pdf
- Omdat het islamonderwijs gebruik maakt van een voorlopig leerplan, heeft het geen nummer.
- Sinds een paar weken is de site waar de leerplannen van islamitische godsdienst te vinden zijn
defect. De site, namelijk www.centrumislamonderwijs.be, is onbereikbaar. Bovendien is de
verwijzing via de site van het Gemeenschapsonderwijs (naar de leerplannen islam) ook niet
meer beschikbaar. M.a.w. is de bovenstaande hyperlink van het leerplan wel juist, maar zal
deze niet meer werken. Dit probleem heb ik bij het observatieverslag van VDS ook gehad.
Ik heb de docent ICTO hierover reeds geïnformeerd tijdens de laatste sessie.
- Leerplandoelstellingen (p.70 v/h leerplan):
Mijn klassite heeft betrekking op doelstelling 8 van p.70:
"Na dit hoofdstuk kunnen de leerlingen de 5 zuilen van de islam opsommen."
2) Didactische verantwoording van de klassite:
- ICT-diamant:
Ik spoor de leerlingen aan om gebruik te maken van de klassite i.v.m. de zuilen van de islam. Op deze manier wil ik dat ze een positieve houding aannemen tegenover het leren en verwerken van de leerstof via ICT. Daarom dat ik bewust kies om een stuk leerstof niet te doceren, maar via ICT aan de leerlingen aan te bieden. Ook leerlingen die geen kans hebben om thuis hun ICT-skills te ontwikkelen, zullen door deze opdracht in aanmerking komen.
VOET 3: De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving:
D.m.v. de klassite spoor ik de leerlingen aan om zelfstandig hun kennis over de zuilen van de islam te toetsen a.d.h.v. verwerkingsopdrachten. In mijn klassite heb ik hiervoor een kruiswoordraadsel en een verbind-de-kolommen-oefening opgenomen via Educaplay.
VOET 4: De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
De klassite neemt als het ware mijn rol als leerkracht over om een nieuw stuk leerstof aan de leerlingen over te brengen. De leerlingen zullen zelfstandig (of in groep) en stap voor stap de theorie i.v.m. de zuilen van de islam verwerven. Bovendien wordt er ook gebruik gemaakt van Xerte (bij het gebed tot Allah), dat een nuttige tool is voor de leerlingen om er zelfstandig mee te leren.
- Werkvormen en geïntegreerde tools:
De opdracht van de leerlingen is om zelfstandig de leerstof te verwerken, achteraf mogen ze met hun buurman/buurvrouw de herhalingsoefeningen oplossen. De werkvorm die wordt aangewend bij de klassite is m.a.w. een mengeling van "zelfstandig leren" en "(partner)groepswerk".
Geïntegreerde tools:
Xerte: voor de verwerving van de stof i.v.m. "Het gebed tot Allah".
Educaplay: voor de verwerking van de stof over alle zuilen van de islam.
- Didactische principes die aan bod komen in de klassite:
Aanschouwelijkheidsprincipe:
In mijn klassite heb ik bijna bij elke alinea een relevante afbeelding geplaatst waardoor dat de theorie visueel kan voorgesteld worden. Het "concept van evenwicht" bijvoorbeeld, heb ik van in het begin al aanschouwelijk gemaakt d.m.v. de tempel van Artemis. Bovendien worden de onderdelen van de bedevaart telkens ondersteund door filmpjes waarin dat de leerlingen live kunnen aanschouwen hoe de pelgrims de bedevaart verrichten.
Geleidelijkheidsprincipe:
Ik heb de leerstof ingeleid door eerst het principe van "evenwicht" uit te leggen. Daarna heb ik bij elke zuil systematisch eerst een paar begrippen duidelijk gemaakt alvorens ik de eigenlijke theorie (dus de zuil zelf) ging aanbieden. De opbouw gebeurt dus steeds stap-voor-stap en geleidelijk.
Bv. De leerlingen moeten eerst het begrip getuigenis begrijpen en daarna pas overgaan naar de geloofsgetuigenis.
Bv. De leerlingen moeten eerst het begrip getuigenis begrijpen en daarna pas overgaan naar de geloofsgetuigenis.
Beperkingsprincipe:
Over elke zuil van de islam zijn er boeken geschreven. In het leerplan staat enkel dat de leerlingen de zuilen moeten kunnen opsommen, maar dit is moeilijk zonder dat de leerlingen er enig inzicht hebben. M.a.w. is het een serieuze opdracht geweest om de relevante materie te selecteren uit de bronnen. Ik heb besloten om mij enkel te beperken op het aanbieden van de concepten i.v.m. de zuilen van de islam. Dat wil zeggen dat ik het enkel heb gehad over "wat de zuilen zijn", terwijl er veel meer te vertellen valt om alles volledig te begrijpen.
Integratieprincipe:
Ik heb bij elke zuil de link gelegd met zaken uit de leefwereld van de leerlingen (bijvoorbeeld bij "belasting" is werd de leerstof meteen gelinkt aan de ouders) of met zaken uit andere godsdiensten (Het "bidden", "bedevaart", enz. bij het christendom). Dit zodat de leerlingen een beter beeld zouden hebben bij wat er verteld wordt.
Activiteitsprincipe:
De klassite en de opdracht die ermee gepaard gaat is in feite al genoeg om te zeggen dat het activiteitsprincipe er de hele tijd in voorkomt. De leerlingen zijn immers zelfstandig aan het werk en moeten de leerstof zelfstandig verwerken. Er is dus zowel fysieke activiteit (werken met de computer) als denkactiviteit (ze moeten de leerstof i.v.m. de zuilen zelfstandig kunnen begrijpen).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten